Nu
vreau sa-mi exprim opinia fata de Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei
si de insolventa, ci
doresc sa fac cateva observatii despre efectul intrarii in insolventa a unui
comerciant care este sau a fost beneficiarul unui proiect cu finantare
nerambursabila si se afla in perioada de implementare sau in cea de
monitorizare.
Insolventa este acea stare
a patrimoniului debitorului care se caracterizeaza prin insuficienta fondurilor
banesti disponibile pentru plata datoriilor exigibile.
Scopul
procedurii insolventei
este instituirea unei
proceduri colective pentru acoperirea pasivului debitorului, cu
acordarea, atunci când este posibil, a sansei de redresare a activitatii
acestuia.
De aici se desprind doua
concluzii: ca procedura are un caracter colectiv prin natura sa si ca scopul
acestei proceduri consta in acoperirea pasivului. Acest scop va putea fi atins
prin doua mijloace: redresarea economica a debitorului si
stingerea datoriilor sale catre creditori sau lichidarea averii debitorului
prin faliment, dizolvarea si radierea acestuia.
Scopul
procedurii insolventei nu are aceeasi semnificatie pentru toti protagonistii.
Astfel, pentru debitor, scopul este atins atunci cand a reusit redresarea si
continuarea activitatii normale, iar pentru creditori recuperarea
creantelor.
Comisia Europeana recomanda statelor
membre sa acorde suport restructurarii afacerii de la un moment cat mai
incipient, precum si facilitarea adoptarii unui plan de reorganizare fata de
debitorii viabili, pastrand un echilibru just intre interesele creditorilor si
cele ale debitorului.
Acum sa
intram in subiect: Conform OUG 66/2011 privind prevenirea, constatarea si
sanctionarea neregulilor aparute în obtinerea si utilizarea fondurilor europene
si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora stabileste:
·
in general ca in momentul cand apare o neregula
sa demareze activitatea de constatare a neregulilor si de stabilire a
creantelor bugetare;
·
in SPECIAL in art. 36: “Prin derogare de la
dispozitiile art. 36 si art. 86 alin. (1) din Legea nr. 85/2006
privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare, in
termen de 15 zile de la data luarii la cunostinta a hotarârii judecatoresti
prin care s-a dispus deschiderea procedurii de insolventa a unui beneficiar,
autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene sunt obligate sa
demareze activitatea de constatare a neregulilor si de stabilire a creantelor
bugetare prevazuta de prezenta ordonanta de urgenta pentru sumele acordate in
cadrul contractului/acordului/deciziei de finantare din fonduri europene si/sau
din fonduri publice nationale aferente acestora.”
In
legea insolventei la art. 36 si 86 se prevad masuri de protejare a debitorului
insolvent: „De la data deschiderii procedurii, se suspenda de drept toate
actiunile judiciare sau extrajudiciare pentru realizarea creantelor asupra
debitorului sau bunurilor sale.” Dar avand in vedere ca OUG nr. 66/2011
este legea speciala in raport cu Legea 86/2014, apare aceasta derogare care
inlatura protectia prevazuta de lege.
Autoritatile care
gestioneaza fondurile europene si/sau fondurile publice nationale prevad
in formatul standard al contractului de finantare, ca Beneficiarul se
obliga sa respecte pe toata durata de valabilitate a contractului criteriile de
eligibilitate si de selectie inscrise in cererea de finantare pe o perioada de
N ani de la data semnarii acestuia de catre ambele parti. De asemenea, intrarea
in insolventa a beneficiarului de fonduri europene, precum si instrainarea
bunurilor ce fac obiectul proiectului finantat prin Program (achizitionate,
construite, modernizate), reprezinta nereguli si incalcari ale clauzelor
contractului de finantare si ale legislatiei speciale in domeniu, fiind stipulata
sub sanctiunea de declarare ca neeligibila a cheltuielilor aferente si
declansarea procedurii de constituire si recuperarea debitului potrivit
legislatiei aplicabile creantelor bugetare.
Aceasta
inseamna ca, in momentul cand un comerciant a intrat in insolventa se demareaza
actiunea de constatare a neregulilor si de stabilire a creantelor bugetare,
care reprezinta activitatea prin care se stabileste si se individualizeaza
obligatia de plata rezultata din neregula constatata. In urma acestei actiuni se
intocmeste un Proces verbal de constatare sau o nota de constatare care
reprezinta titlu de creanta.
In conformitate cu art. 43
lit. a din OUG nr. 66/2011, constituie titlu executoriu,
dupa caz:
“a) procesul-verbal de constatare a
neregulilor si de stabilire a creantei bugetare, nota de constatare a
neregulilor si de stabilire a corectiilor financiare si procesul-verbal de
stabilire a creantelor bugetare rezultate din aplicarea dobânzii datorate, de
la data la care creanta bugetara este scadenta prin expirarea termenului de
plata prevazut în procesul-verbal, conform art. 141
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare”;
Deci,
in momentul cand se constata ca un comerciant – beneficiar al unui contract de
finantare nerambursabila a intrat in insolventa, autoritatile cu competente in
gestionarea fondurilor europene/nationale sunt obligate sa demareze activitatea
de constatare a neregulilor si de stabilire a creantelor bugetare si implicit
emiterea Procesului verbal de constatare a neregulii, care este titlu
executoriu de drept.
In acel moment datoriile
comerciantului cresc foarte mult, autoritatile cu competente in gestionarea
fondurilor europene/nationale se inscriu la masa credala cu acel titlu de
creanta si sansele debitorului de a iesi din insolventa scad vertiginos. Aceste
reglementari fac aproape imposibila iesirea din insolventa si implicit
impingerea spre faliment/lichidare a debitorului.
Daca situatia
comerciantului s-ar imbunatati considerabil si ar iesi din insolventa, in
situatia in care nu ar exista creanta nascuta din contractul de finantare,
inseamna ca scopul legii insolventei s-a atins si comerciantul a reusit sa se
reorganizeze viabil. Insa, datorita acestor reglementari, aproape ca nu exista
situatie de iesire din insolventa, si odata ce Procesul verbal de constatare a
neregulii a devenit titlu executoriu, acesta nu mai poate fi anulat decat pe
calea instantei de judecata.
Inteleg
temeiul legal al acestor masuri, respectiv crearea cadrului legal al inscrierii
la masa credala, respectiv suma alocatiei nerambursabile sa devina creanta
certa, lichida si exigibila, ceea ce in actualul context juridic, nu se poate
realiza decat in baza emiterii Procesului verbal de constatare a neregului si de stabilire a creantei bugetare care este titlu
executoriu de drept.
Insa,
consider ca trebuie o inovare/modificare legislativa prin care finantatorul sa
fie acceptat la masa credala doar in baza Contractului de finantare si
clauzelor stipulate in el, iar creanta sa fie admisa la masa credala provizoriu si sub conditie.
Marele avantaj ar fi ca, in
situatia in care debitorul are sansa sa se reorganizeze si sa iasa din
insolventa (daca nu ar exista debitul in valoarea sumei acordate de
finantator), acesta ar putea sa-si continue activitatea, contractul de
finantare ar deveni iar viabil intrucat neregula (intrarea in insolventa) care
a generat emiterea Procesului verbal de constatare a disparut si beneficiarul poate
sa-si continue activitatea si sa-si atinga obiectivele asumate prin contractul
de finantare.
De
exemplu, daca un comerciant beneficiar al unui contract de finantare in valoare
de 200.000 euro intra in insolventa datorita unor datorii in suma de 25.000
euro, datorii generate de prestarea unor servicii pentru care nu si-a incasat
inca contravaloarea facturile scadente, printr-o procedura de reorganizare s-ar
salva de la faliment. Prin demararea Procesului verbal de constatare a
neregulii/debitului, comerciantul devine debitor pentru o suma de 225.000 euro,
ceea ce duce automat la faliment.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu