miercuri, 17 decembrie 2014

Despre criteriile de atribuire a contractelor publice!

Atibuirea contractelor de achizitii publice trebuie realizata pe baza unor criterii obiective care asigura respectarea principiilor de transparenta, de nediscriminare, de egalitate de tratament si care garanteaza aprecierea ofertelor in conditii eficiente de concurenta. Prin urmare, ar trebui admisa aplicarea a doar doua criterii: “pretul cel mai scazut” si criteriul “ofertei cele mai avantajoase din punct de vedere economic”. 
Pentru a garanta respectarea principiului egalitatii de tratament in atribuirea contractelor, trebuie prevazuta obligatia de a asigura transparenta necesara pentru a-i permite oricarui potential ofertant sa fie informat in mod rezonabil despre criteriile si modalitatile ce urmeaza sa fie aplicate in vederea identificarii ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic. Prin urmare, autoritatilor contractante le revine obligatia de a prezenta din timp  criteriile de atribuire, iar aceste criterii trebuie sa fie obiective si cuantificabile (num genul 80% identificarea potentialelor riscuri), ponderea acestora trebuie sa fie obiectiva si sa conduca la obtinerea unei calitati superioare la un pret optim (nu doar pentru a permite o evaluare subiectiva care nu aduce plus valoare procedurii), astfel incat ofertantii sa poata tine cont de ele in conceperea ofertelor.
Avand in vedere complexitatea conditiilor tehnice a produselor/serviciilor ce urmeaza a fi achizitionate, situatie in care nu se poate stabili cu exactitate detalierea acestora, deci nici ofertarea acestora nu este simpla, atunci ar trebui solicitata in documentatia de atribuire prezentarea de oferte cu solutii alternative.
Potrivit HG 925/2006, criteriile de calificare au drept scop demonstrarea potentialului tehnic, financiar si organizatoric al fiecarui operator economic participant la procedura de achizitie publica, potential care trebuie sa reflecte posibilitatea concreta a acestuia de a indeplini contractul si de a rezolva potentialele dificultati legate de indeplinirea acestuia in cazul in care oferta va fi declarata castigatoare.
Autoritatea contractanta nu are dreptul de a restrictiona participarea la procedura de atribuire prin introducerea unor cerinte minime de calificare ce nu prezinta relevanta si sunt disproportionate in raport cu natura si complexitatea contractului de achizitie publica ce urmeaza a fi atribuit. 
Atunci cand autoritatea contractanta impune cerinte minime de calificare referitoare la situatia economica si financiara ori la capacitatea tehnica si/sau profesionala, autoritatea trebuie sa fie in masura sa motiveze aceste cerinte si sa demostreze ca acestea sunt necesare pentru buna derulare a contractului, asigurand garantii necesare derularii contractului.
    Se prezuma ca cerintele sunt disproportionate cu natura si complexitatea contractului de achizitie publica ce urmeaza sa fie atribuit daca se impune indeplinirea unor conditii cum ar fi: 
  • Valoarile contractelor/cantitatilor de lucrari/serviciilor  pe care le solicita ca dovada a experientei sa fie mai mari decat ce se solicita prin contractul ce urmeaza a fi atribuit; 
  • Valoarea ciferi de afaceri a operatorului sa fie mai mare decat de doua ori valoarea contractului; 
  •  Demonstrarea unui nivel minim al indicatorului financiar ”lichiditate generala” in cazul atriburii unui contract cu perioada de implementare mai mica de 3 luni sau a unuia cu executare succesiva pentru care platile se fac la intervale de pana la 60 zile; 
  •  Sau alte asemenea solicitari care nu sunt de buna credinta.
Atunci cand se solicita indeplinirea anumitor criterii de calificare, autoritatea contractanta trebuie sa specifice in anuntul de participare si documentatia de atribuire informatiile pe care operatorii economici trebuie sa le prezinte in acest scop, precum si documentele doveditoare. Ofertantii pot folosi orice mijloc de demonstrare a indeplinirii criteriilor solicitate daca sunt considerate edificatoare de catre autoritatea contractanta – se includ aici site-urile unor institutii publice  sau al unei alte entitati abilitate de lege in acest scop, in masura in care sursa respectiva de date contine informatiile actualizate.
In cazul in care exista incertitudini sau neclaritati in ceea ce priveste anumite documente, autoritatea contractanta are dreptul sa solicite informatii suplimentare/clarificari sau confirmari de la ofertant sau alte autoritati competente. In orice caz, autoritatea contractanta trebuie sa prevada termene rezonabile pentru furnizarea informatiilor/clarificarilor de catre ofertanti sau alte entitati.
Pentru demonstrarea indeplinirii criteriilor de calificare prevazute la art. 176 din OUG 34/2006, ofertantul are dreptul de a depune o declaratie pe proprie raspundere, stampilata si semnata de reprezentantul legal, prin care confirma ca indeplineste conditiile de calificare astfel cum au fost solicitate in documentatia de atribuire. Declaratia va fi insotita de o anexa in care ofertantul trebuie sa mentioneze succint, dar precis, modul concret de indeplinire a criteriilor. In situatia cand ofertantul opteaza pentru aceasta varianta, acesta este obligat ca in termen 3 de zile lucratoare de la solicitarea documentelor de catre autoritatea contractanta sa le puna la dispozitia acesteia. 
De asemenea, autoritatea contractanta nu are dreptul de sa impuna indeplinirea criteriilor de calificare pentru eventuali subcontractanti, dar resursele umane si materiale ale subcontractantilor se iau in considerare pentru partea lor de implicare in contractul ce urmeaza sa fie indeplinit, daca sunt documente relevante in acest sens.
In cazul in care, in conformitate cu prevederile 176 si 190 din OUG 34/2006, ofertantul/candidatul isi demonstreaza situatia economica si financiara ori capacitatea tehnica/sau profesionala prin prezentarea unui angajament de sustinere din partea unui tert, autoritatea contractanta are obligatia de a lua in considerare aceasta sustinere pentru verificarea indeplinirii cerintelor minime impuse prin documentatia de atribuire.
In cazul in care este utilizat criteriul “oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere economic” stabilirea ofertei castigatoare se realizeaza prin aplicarea unui sistem de factori de evaluare pentru care se stabilesc ponderi relative sau un algoritm specific de calcul. Algoritmul de calcul precum si sistemul de factori de evaluare care se iau in calcul se precizeaza in mod clar si detaliat in cadrul documentatiei de atribuire si vor reflecta metodologia concreta de punctare a avantajelor care vor rezulta din propunerile tehnice si financiare prezentate de ofertanti. 
Atunci cand se stabilesc factori de evaluare a ofertelor, autoritatea contractanta nu are dreptul de a utiliza factori care:
  • nu au legatura directa cu natura si obiectul contractului de achizitie publica ce urmeaza a fi atribuit;
  •  nu reflecta un avantaj real, evident si obiectiv pe care autoritatea contractanta il poate obtine prin utilizarea factorilor respectivi.
Ponderea stabilita pentru fiecare factor de evaluare nu trebuie sa conduca la distorsinarea rezultatului aplicarii procedurii pentru atribuirea contractului.
Pentru fiecare factor trebuie stabilit o pondere care reflecta in mod concret:
  • Importanta caracteristicilor tehnice/functionale considerate a reprezenta un avantaj calitativ ce poate fi punctat; 
  •  Cuantumul valoric al avantajelor de natura financiara pe care ofertantii le pot oferi prin asumarea unor angajamente suplimentare in raport cu cerintele minime prevazute de caietul de sarcini.
Cand se stabilesc criteriile de atribuire, autoritatea contractanta trebuie sa fie in masura sa motiveze modul in care a fost stabilita ponderea factorilor de evaluare, elaborand in acest scop o nota justificativa. 






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu