Despre crearea de conditii artificiale pentru a obtine avanataje
nemeritate in cadrul obtinerii/implementarii unui proiect cu finantare FEADR
(Fondul European Agricol pentru dezvoltare Rurala).
Conditiile
artificiale sunt acele conditii de eligibilitate sau selectie create de
solicitanti cu scopul de a se transforma din solicitanti neeligibili în
solicitanti eligibili, de a spori punctajul obtinut în cadrul criteriilor de
selectie sau de a obtine o intensitate/plafon mai mare a ajutorului (mai multi bani).
In ultimul timp, solicitantii de finantari prin FEADR,
constata ca organismele de control identifica o neregula la proiectele ai caror
solicitanti/beneficiari sunt, respectiv “crearea
de conditii artificiale in scopul obtinerii unui avantaj nemeritat” si o mare parte din ei nu inteleg prea bine
despre ce este vorba. Aceasta neintelegere, daca exista (sunt beneficiari care
sunt in tema cu acest aspect, constienti fiind de cand au depus proiectele de
riscurile pe care le genereaza) se datoreaza in special faptului ca,
consultantii lor nu i-au atentionat despre acest aspect reglementat de Regulamentul (UE) NR. 65/2011 din 27
ianuarie 2011 AL COMISIEI EUROPENE de stabilire a normelor de punere in
aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1698/2005 al Consiliului in ceea ce privește
punerea in aplicare a procedurilor de control și a ecocondiționalitații in
cazul masurilor de sprijin pentru dezvoltare rurala.
Crearea in mod artificial de conditii necesare
pentru a obtine un avantaj care contravine masurilor de sprijin este o neregula
pe care o intalnim de regula in cadrul implementarii FEADR pentru
proiectele de pe axa 3 - Imbunatatirea calitatii vietii in zonele rurale si diversificarea
economiei rurale. Aceasta neregula inseamna ca unii beneficiari incearca sa
combine diverse metode pentru a avea acces la anumite finantari la care in
mod normal nu ar fi avut acces sau de a
beneficia de rate de finantare mai mari decat in mod normal.
Actul normativ sus mentionat reglementeaza acest
concept intr-un mod destul de general, fara a intra intr-o detaliere intrucat
fiind regulament european, obligatia statului membru este sa-si coreleze
legislatia interna cu prevederile din regulament.
Art. 4 alin. 8 din regulament prevede: Fara a aduce atingere dispozițiilor
speciale, nu se efectueaza nicio plata catre
beneficiari in cazul carora s-a stabilit ca au creat in mod artificial
conditiile necesare pentru a obtine aceste de plati in scopul obtinerii unui
avantaj care contravine obiectivelor schemei de ajutor.
Deci, nu se
acorda ajutor financiar candidatilor/beneficiarilor in cazul carora se stabileste
ca nu au autonomie functionala si/sau ca au creat in mod artificial conditiile
necesare pentru a beneficia de ajutor si pentru a obtine astfel un avantaj care
contravine obiectivelor schemei de ajutor.
Prin «lipsa de autonomie functionala» se intelege
separarea in mod artificial a proceselor tehnice si de productie in cadrul
diferitor proiecte sau constatarea utilizarii in comun a unei infrastructurii
finantate prin programul de dezvoltare rurala, pentru a obtine un avantaj care
contravine obiectivelor schemei de ajutor din cadrul acestui program.
Pentru a putea
intelege mai bine acest aspect, o sa prezint cateva exemple ipotetice in care
se pot intalni aceste neregului.
1. Doua sau mai
multe investitii pe masura 312 - Sprijin pentru crearea si dezvoltarea
de micro-intreprinderi in mediul rural.
In aceasta tipologie,
avem de-a face cu fractionarea unei investitii cu scopul de a depasi plafonul
(suma maxima acordata pentru un proiect) maxim admis pe masura 312 care este
maxim 200.000 euro. In cadrul acestei masuri un investitor nu poate depune doua proiecte in aceiasi
sesiune.
De exemplu:
a)
un investitor doreste
sa faca o tipografie, investitie estimata la o valoarea de 450.000 euro. Avand
in vedere ca suma nerambursabila maxim
admisa in cadrul masurii 312 este de 200.000 euro, daca ar face un singur
proiect ar obtine 200.000 euro nerambursabili si ar trebui sa cofinanteze
investitia cu 250.000 euro. Daca ar face un proiect, nu ar fi nici o problema,
dar investitorul nu doreste sa cofinanteze cu o suma asa mare si fractioneaza
investitia/fluxul, infiinteaza doua microintreprinderi pe numele a doua
persoane, care vor depune doua proiecte (primeste 400.000 nerambursabili si
cofinanteaza doar diferenta) care se implementeaza pe doua parcele de terene
invecinate sau apropiate. Aparent proiectele par independente, dar in realitate
s-au creat conditii artificiale in scopul depasirii plafonului maxim admis. Aceasta
schema poate fi si de 3-4 sau mai multe proiecte, depinde de dimensiunea
investitiei si intentia investitorului.
b)
Un investitor doreste
sa-si cumpere utilaje pentru lucrari de constructii in valoare de mai multe
sute de mii de euro, pe acelasi model
descris mai sus, infiinteaza mai multe microintreprinderi pe numele unor
prieteni/rude si depun mai multe proiecte aparent independente, dar de fapt,
exista un singur beneficiar real al acelor proiecte. Utilajele de pe unul, doua
sau mai multe proiecte vor fi folosite de un singur investitor (adevaratul
beneficiar) prin diverse metode (le inchiriaza, presteaza exclusiv doar pentru
adevaratul beneficiar al proiectului etc)
2. Doua sau mai
multe investitii pe masura 313 - Incurajarea activitatilor turistice.
Si aici scopul este tot depasirea plafonului maxim admis al finantarii
nerambursabile permis de masura 313 (care este maxim 200.000 eueo).
Un investitor doreste
sa-si construiasca un complex turistic (pensiune si baza de agrement sau o
capacitate de cazare mai mare) estimat la 6-7 sute de mii de euro. Respectivul
investitor infiinteaza mai multe microintreprinderi, depune mai multe proiecte
constand in: o pensiune + baza de agrement sau un grup de doua sau mai multe
pensiuni pe mai multe parcele de teren invecinate, care aparent par independente,
dar in realitate reprezinta o singura investitie (ori au utilitatile comune,
ori o pensiune o inchiriaza pe cealalta, ori piscina care reprezinta un proiect
deserveste exclusiv celalalt proiect etc).
3. Combinatie de
proiecte pe masura 312 cu masura 121 - Modernizarea
exploatatiilor agricole. In aceasta tipologie, suntem in situatia in care
scopul este realizarea unei investitii prin crearea de conditii artificiale
pentru depasirea intensitatii (procentul finantarii nerambursabile din valoarea
proiectului) finantarii nerambursabile.
Un fermier doreste
sa-si cumpere utilaje agricole necesare activitatii specifice fermei. Poate
aplica pe masura 121 - Modernizarea exploatatiilor agricole, de unde poate
obtine sume de pana la 2 mil. euro cu o intensitate de 40-60%, in functie de
anumite criterii. Insa investitorul prefera sa-si infiinteze una sau mai multe
microintreprinderi prin intermediul carora depune mai multe proiecte pe masura
312 pe domeniu de activitate din clasa CAEN
016 - Activitati auxiliare agriculturii si activitati dupa recoltare,
proiecte care au o intensitate care poate merge si pana la 85% - in functie de
anumite criterii. Aceste utilaje achizitionate pe masura 312 sunt folosite
aproape exclusiv de catre investitorul real - fermierul in cadrul propriei
exploatatii.
4. Intreprinderi
mici si mijlocii - microintreprinderi. Aceasta tipologie este folosita cand
un investitor care in mod normal nu are acces la finantare pe masura 312
fiindca nu se mai incadreaza in categoria de mcirointreprindere pentru a fi eligibil, infiinteaza una sau mai
multe microintreprinderi prin crearea de conditii artificiale pentru a avea
acces la finantare, fara a indeplini criteriile de eligibilitate.
De exemplu: O firma care nu mai
indeplineste conditiile de microintreprindere, cu obiect de activitate in
domeniul constructiilor, infiinteaza prin interpusi mai multe
microintreprinderi prin care acceseaza proiecte in cadrul carora isi
achizitioneaza utilaje de constructii pe care le va folosi aproape exclusiv in
firma mama, firma care nu indeplineste conditiile de eligibilitate pentru a
beneficia de finantare.
Exemplele pot continua
in diverse combinatii si tipologii, eu am enumerat cateva pentru a incerca sa
explic cat mai clar conceptul de conditii artificiale.
In aceste exemple eu
am prezentat doar anumite imprejurari de natura obiectiva a potentialelor
legaturi intre firme care nu sunt suficiente.
In toate situatiile in
care se identifica si se pot demonstra aceste nereguli, consecinta este
demararea procedurii rezilierii contractului si recuperarii sumelor
nerambursabile acordate.
Simpla existenta a
unor imprejurari comune nu este suficienta pentru a dovedi caracterul
artificial al conditiilor necesare pentru plata unui ajutor, astfel este nevoie
sa se faca dovada unei coordonari intentionate intre persoanele juridice si/sau
un tert in scopul obtinerii unui avantaj care contravine obiectivelor schemei
de ajutor.
De exemplu:
REPREZINTA INDICII TEMEINICE ca s-au creat
conditii in mod artificial cand intalnim: Utilizarea unor
terenuri invecinate de sine statatoare (exemplu 1.b), care anterior depunerii
cererilor de finantare, formasera un singur teren si acestea au fost
dezmembrate de catre deponentii proiectelor (subiecte de drept independente), daca
exista si o legatura obiectiva constatata dintre aceste investitii:
- respectiv
faptul ca au aceiasi firma de consultanta care le-a scris proiectele;
- au aceiasi
ofertanti la procedurile de achizitii si aceiasi executanti;
- au acelasi
sediu si aceeasi adresa;
- au obtinut
toate acordurile si avizele etc. in aceiasi zi cu numere de inregistrare succesive;
- au proiecte
aproape asemanatoare etc;
INSA trebuie
sa existe si elementele subiective, respectiv trebuie sa se constate
existenta unei coordonari intentionate intre deponenti si/sau un tert, realizata
in scopul de a crea conditii artificiale pentru a obtine un avantaj necuvenit.
Existenta
elementului subiectiv exista daca se constata o coordonare deliberata intre
diferiti agenti economici solicitanti de finantare prin FEADR, in special
atunci cand proiectele de investiții sunt identice sau complementare și cand
exista o legatura geografica, economica, funcționala, juridica și/sau personala
intre aceste proiecte.
Solicitantul unei
astfel de finantari trebuie sa fi urmarit sa obtina un avantaj care contravine
obiectivelor schemei mentionate si trebuie sa
ne bazam nu numai pe elemente precum legaturile juridice, economice si/sau
personale dintre persoanele implicate in proiecte de investitii similare, ci si
pe indicii care dovedesc existenta unei
coordonari deliberate intre aceste persoane.
In concluzie,
Articolul 4 alineatul (8) din Regulamentul nr. 65/2011 trebuie
interpretat in sensul ca, pentru a considera ca “s-au creat conditii
artificiale in scopul obtinerii unui avantaj nemeritat” necesita
prezenta unui element obiectiv si a unui element subiectiv in evaluarea
situatiei date si nu trebuie sa ne bazam doar pe INDICII, ci trebuie sa
demonstram si legatura subiectiva si coordonarea deliberata intre persoanele
implicate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu